20 серпня за ініціативи ФРУ відбулась нарада за участі представників Держпраці, Мінсоцполітики, Національної поліції України, ДФС України з питання законодавчого врегулювання боротьби зі суб'єктами, що незаконно ведуть господарську діяльність. Це так звані «чорні роботодавці».
«На сьогодні відсутня політика на рівні держави щодо того, як боротися з цим явищем, не передбачено комплексних заходів, направлених на боротьбу з «чорними» роботодавцями, які успішно ведуть підприємницьку діяльність, але ніколи не дочекаються контролера, ніколи не сплатять податки, внески, внаслідок чого їхня продукція або послуги будуть завжди більш конкурентоспроможними. Такі «роботодавці» спотворюють чесну конкуренцію на ринку, вводячи у тіньовий обіг товари, послуги, що унеможливлює проведення пост-аудиту та контролю за обігом товарів на ринку. Працівники – споживачі, які купують продукцію «чорних» роботодавців, перебуваючи в омані щодо її безпечності та якості, до того ж позбавляються соціального захисту у разі настання тимчасової непрацездатності, виходу на пенсію, а бюджети всіх рівнів недоотримують податки, внески, збори. Натомість посилюється тиск на тих, хто легально веде свою діяльність» – зазначила Наталія Гостєва, директор департаменту дерегуляції підприємницької діяльності ФРУ.
Кожний орган має деякі розрізнені повноваження, не узгоджені з подібними повноваженнями інших контролюючих органів, які лише іноді реалізує і не завжди ефективно.
Так, інспекційні відвідування Держпраці, так само як і накладення фінансових санкцій за використання незадекларованої праці та не допуск до відвідування здійснюються лише щодо зареєстрованих юридичних осіб та ФОП, з накладенням штрафу у 30-ти кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
За даними Держпраці, ФОП, у яких виявили неоформлених працівників за результатами інспекцій, у 20% одразу припиняють свою реєстрацію як ФОП, при цьому, уникаючи відповідальності та продовжуючи фактичне здійснення своєї підприємницької діяльності, але вже без зареєстрованого статусу.
Фізичні особи, що не зареєстрували господарську діяльність, можуть бути притягнуті до відповідальності тільки за відсутність реєстрації (ст. 164 КУпАП), лише сплативши штраф від 17 тис. грн. до 34 тис. грн., і то лише в разі доведення факту провадження господарської діяльності без реєстрації.
Національна поліція України, реалізовуючи свої повноваження в рамках кримінального провадження, стикається з проблемою доказової бази відносно ознак ведення підприємницької діяльності: самостійне, систематичне (не менше ніж три рази протягом року), докази отримання прибутку цією особою, ідентифікація суб'єктів, яким надаються послуги, роботи. На практиці встановити сукупність цих ознак для правильної кваліфікації злочину видається неможливим.
ДФС в силу ст. 82-7 ПК України за заявою платника податку може здійснити фактичну перевірку щодо фізичної особи без статусу, тобто вийти на об'єкт, де провадиться незаконна діяльність, але документально зафіксувати факт отримання прибутку в результаті такої незаконної діяльності залишається вкрай проблематичним.
«Наша мета – надати органам потужний законодавчий інструментарій з виявлення фактів незадекларованих трудових відносин, фактів ведення незаконної господарської діяльності, методично зорганізувати державні органи у комплексних рейдах з виявлення «чорних» роботодавців», - підсумувала Наталія Гостєва.
За результатами обговорення дійшли згоди розробити комплексний проект Закону зі внесенням змін до КЗпП України, КК України, КПК України, ПК України. У змінах передбачити наділення Держпраці повноваженнями виявляти незадекларовані трудові відносини у фізичних осіб без зареєстрованого статусу суб'єкта підприємницької діяльності, накладати штрафні санкції на таких суб'єктів, здійснення комплексних рейдів з виявлення фактів ведення незаконної господарської діяльності за участі Держпраці, Національної поліції України (у т.ч. з ідентифікації особи, яка незаконно займається підприємницькою діяльністю, забезпечення безпеки інших контролерів) та ДФС України, а також криміналізувати відповідальність «чорних» роботодавців за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору, встановити невідворотність покарання фізичної особи навіть у разі закриття нею підприємницької діяльності.
Зі свого боку, ФРУ висловила низку пропозицій щодо введення норми, відповідно до якої презюмується виконання роботи, надання послуг чи реалізація товарів протягом 6-ти місяців до встановлення факту здійснення такої діяльності без реєстрації з наслідками відшкодування заробітної плати, ЄСВ, ПДФО, виходячи з мінімального розміру. Також обговорюється питання щодо відшкодування податку на прибуток протягом цього періоду та удосконалення механізмів документального підтвердження фактів отримання прибутку.