Сьогодні в офісі протидії рейдерству Міністерства юстиції України за участю Федерації роботодавців, Ради бізнес-омбудсмена, адвокатів, експертів, керівників громадських об'єднань відбулося обговорення проєктів концепції державної політики та плану її реалізації для забезпечення права на нерухомість, корпоративні права та інші вартісні об'єкти. Така ціль поставлена у Програмі діяльності Кабінету Міністрів, затвердженої постановою Кабміну №849 від 29.09.2019 р.
Презентуючи проекти, заступник Міністра юстиції з питань державної реєстрації Ольга Оніщук зазначила, що завдяки змінам у законодавстві з протидії рейдерству, що набули чинності 2 жовтня 2019 р., ситуація дещо покращилася. За останні два місяці Мінюстом зафіксовано лише 7 випадків неправомірної держреєстрації майнових та корпоративних прав, тоді як минулого року у цілому на розгляді Мінюсту перебувало 1729 скарг. В першу чергу це пов'язано з припиненням діяльності т.зв. акредитованих суб'єктів державної реєстрації – держреєстраторів комунальних підприємств, які, за статистикою Комітету ФРУ з питань захисту бізнесу та прав власності, сприяли рейдерам, вносячи неправомірні записи до відповідних держреєстрів. Отже головними завданням у боротьбі з рейдерством у Мінюсті вважають санацію сфери державної реєстрації після негативної діяльності акредитованих суб'єктів, встановлення механізму невідкладного (в окремих випадках – протягом 24 годин) розгляду скарг Комісією в сфері державної реєстрації, створення електронної системи нотаріату тощо.
Звичайно, такі зміни обнадійливі, але це ще не все. На думку ФРУ, у боротьбі з рейдерством дуже важливо діяти на випередження. «Дійсно, останнім часом поменшало скарг до ФРУ про рейдерство як таке, - зазначив під час обговорення проєктів директор департаменту з питань захисту бізнесу та прав власності Олег Вачаєв. – Натомість побільшало випадків, які можуть свідчити про наміри «загарбників» захопити майно підприємств або заволодіти корпоративними правами у майбутньому. Маються на увазі спроби поставити під сумнів договори купівлі-продажу активів, а також звичайне шахрайство: підроблення продукції підприємств, укладання договорів від їх імені і навіть участь у публічних закупівлях замість існуючих. Тому дуже важливо здійснювати попередній моніторинг, аби держреєстратор, перед тим, як здійснити певні дії, володів усією інформацією, образно кажучи, мав усі попередні «стопи».
Ольга Оніщук пообіцяла розглянути пропозицію. Публічне обговорення проектів триватиме.