Учора Президент України Володимир Зеленський підписав Закон №1150-ІХ «Про Бюро економічної безпеки України», який Верховна Рада ухвалила 28 січня 2021 року. Таким чином завершено багаторічну законодавчу роботу щодо створення єдиного правоохоронного органу с аналітичною складовою з комплексної протидії економічним та фінансовим злочинам.
Як неодноразово наголошувала ФРУ, створення БЕБУ відповідає інтересам роботодавців, які виступають проти додаткового тиску на бізнес, ініціаторами якого частіше за все і є правоохоронні структури, що опікуються попередженням та боротьбою з злочинністю у сфері публічних фінансів (податкова міліція у складі ДФС, відповідні підрозділи СБУ та МВС). Варто нагадати, що під час підготовки відповідного законопроекту Федерація активно висувала зауваження до деяких його норм, які у кінцевому рахунку були враховані.
Але роботу зі створення єдиного правоохоронного органу на цьому не завершено. Наразі, знов таки на законодавчому рівні, триває підготовка відповідних проектів щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України, тобто імплементації норм Закону №1150-ІХ. Зокрема, 3 лютого 2021 року Верховна Рада України підтримала у першому читанні законопроект №3959-1 від 25.08.2020 про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України. Вважаємо, що законопроект під час підготовки до другого читання потребує внесення суттєвих коректив. Адже роботодавці не можуть погодитись із цілою низкою запропонованих змін до чинного законодавства, які можуть стати інструментом додаткового тиску на бізнес. А саме:
1. У законопроекті №3959-1 запропоновано шляхом внесення змін до ст. 222-2 Кримінального кодексу України (КК) передбачити кримінальну відповідальність за шахрайство з податком на додану вартість. Але чинне кримінальне законодавство містить достатню кількість заходів для належного реагування на запропоноване діяння. Зокрема, за ст. 190 «Шахрайство» КК або ст. 191 «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем» КК. Варто нагадати, що під час підготовки законопроекту про Бюро економічної безпеки України він також містив аналогічну норму, але потім за наполяганням ФРУ її було вилучено. Пропонується скасувати цю норму і в законопроекті №3959-1.
2. Законопроектом 3959-1 пропонується передати у підслідність БЕБУ розслідування кримінальних правопорушень за певним переліком статей КК, який, на наше переконання, не є достатнім. Наприклад, шахрайство, вчинене у великих або особливо великих розмірах, організованою групою, з використанням комп’ютерної техніки (ч. 3 і 4 ст. 190 КК), привласнення та розтрата чужого майна (ч. 1, 3-5 ст. 191 КК), як свідчать звернення підприємств до ФРУ, складають значну частку саме економічних злочинів, але до переліку їх не включено. Тому з метою забезпечення повноцінного функціонування БЕБУ як єдиного правоохоронного органу по боротьбі з економічною злочинністю, пропонуємо значно розширити цей перелік, одночасно виключивши відповідні статті з підслідності Національної поліції та інших правоохоронних органів.
3. Законопроект №3959-1 не містить будь-яких положень, які б зобов’язували прокурорів, у разі внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про злочини, що віднесені до підслідності БЕБУ, визначати у визначені терміни підслідність кримінальних проваджень щодо таких злочинів із урахуванням пріоритетності саме БЕБ. Тому пропонуємо уточнити ці норми.