До Федерації звертаються підприємства - виробники з приводу ситуації із закупівлями за публічні кошти імпортної продукції в рамках боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19.
Яскравий приклад - ситуація, що склалася з ТОВ «Текстиль- Контакт». Підприємство є національним виробником, лідером підприємств легкої промисловості з багаторічним досвідом роботи і виробництва тканин та інших текстильних виробів.
У цей складний для країни час компанія, як і сотні інших виробничих підприємств повністю підтримала ініціативу щодо забезпечення населення України та, зокрема, закладів МОЗ засобами індивідуального захисту.
За рахунок власних інвестицій, без будь-якої підтримки держави вітчизняні підприємства легкої промисловості, у тому числі ТОВ «Текстиль-Контакт», перепрофілювали власні виробництва, інвестували в сировину та матеріали для збільшення виробництва захисних масок та костюмів, зокрема і для безоплатної передачі в благодійних цілях лікарням.
Підтримуючи законодавчі зміни щодо спрощення порядку закупівель стратегічних товарів для максимальної зручності і швидкості їх придбання замовниками, ми, як платники податків та роботодавці, сьогодні змушені констатувати, що переважна більшість державних коштів в цей скрутний для країни час була витрачена на придбання імпортної продукції за наявності аналогічного вітчизняного виробництва.
Як приклад, Міноборони України придбало захисних засобів у китайського постачальника на суму майже 9 млн. грн. за 100% передплатою. При цьому ціна костюма біологічного захисту китайського виробництва складала 573 грн. без ПДВ, у той же час, як український виробник пропонував аналогічний за якісними характеристиками виріб від 420 до 490 грн. з ПДВ.
Або закупівлі МВС України, яке за один день підписало контракт і сплатило 132 млн. грн. передплати за захисні маски і костюми казенному підприємству, яке ніколи не мало жодного відношення до текстильних виробів.
Не є виключенням і дії МОЗ та ДП «Медичні закупівлі України» при закупівлі костюма біологічного захисного/комбінезону, код УКТЗЕД 6210 10 92
00.
Так, згідно з інформацією компанії ( див. додаток), проаналізувавши ринкові ціни та характеристики продукції ДП «Медичні закупівлі України» дійшло висновку про відповідність продукції ТОВ «Текстиль-Контакт» технічним характеристикам, ціні та якості виробів згідно із запитом МОЗ. 14.04.2020 Сторони підписали договір на поставку костюма біологічного у кількості - 90 тис. шт., з терміном поставки до 15 травня 2020 року.
Умовами підписаного договору передбачалась 100% попередня оплата за продукцію з можливістю затримки фінансування. Враховуючи стислі терміни поставки та розуміючи стратегічне значення закупівлі, ТОВ «Текстиль-Контакт» негайно приступило до виконання замовлення за власні кошти.
У зв’язку з тим, що за сумою вищевказаний договір підпадав під ознаки значного правочину, договір був підписаний з відкладальною умовою щодо набуття ним чинності після його погодження з боку МОЗ. Того ж дня ДП
«Медичні закупівлі України» звернулося до МОЗ за отриманням відповідного погодження.
16.04.2020 МОЗ відмовило ДП «Медичні закупівлі України» в погодженні правочину з ТОВ «Текстиль-Контакт», посилаючись у ЗМІ на невідповідність продукції ТОВ «Текстиль-Контакт» замовленим технічним характеристикам. Але зі змісту відповідного листа МОЗ №10.5/1053/2-20 від 16.04.2020, підписаного заступником Міністра Світланою Шаталовою, випливають зовсім інші підстави.
А саме, в листі зазначено, що «ДП «Медичні закупівлі України» повторно не надано з поданим листом документів, зазначених у листі МОЗ України від 14.04.2020 №25-04/10216/2-20, зокрема інформації щодо іншого учасника правовідносин, що є стороною значного господарського зобов’язання. Крім того, начебто, ДП не було надано інформацію щодо технічних вимог до костюмів біологічного захисту, які планується закупити, з метою перевірки належної якості продукції.
Зі свого боку, ДП «Медичні закупівлі України» запевнило компанію, що всі необхідні документи та інформація для отримання погодження були на адресу МОЗ надані. До того ж, звіт про укладений договір з ТОВ «Текстиль- Контакт» був опублікований ДП на сайті Prozorro ще в день підписання договору 14.04.2020, тому говорити про необізнаність МОЗ щодо контрагента закупівлі, технічних вимог до костюмів та істотних умов договору взагалі недоречно.
Вже наступного дня після відмови в узгодженні правочину, укладеного з ТОВ «Текстиль-Контакт», МОЗ 17.04.2020 публікує звіт про укладений ним у якості замовника договір на закупівлю 71 374 шт. захисних костюмів за ціною одного 488,61 грн. без ПДВ на загальну суму 34 874 050,14 грн. без ПДВ з постачальником – ТОВ «Меддів». При цьому не може не дивувати «швидкість реагування» МОЗ, яке протягом одного дня відшукало контрагента, перевірило якість продукції (походженням з КНР) та уклало прямий договір.
У результаті – вітчизняний виробник ТОВ «Текстиль-Контакт», який на момент обізнаності у відмові погодження підписаного договору з боку МОЗ, вже понесло збитки, здійснивши виробництво 20 тис. захисних костюмів під цей договір задля оперативності поставки, став заручником внутрішніх непорозумінь і неузгоджень між МОЗ і ДП «Медичні закупівлі України».
На наше глибоке переконання, цей приклад свідчить про недосконалість та упередженість системи закупівель у рамках боротьби з COVID-19. А також про нерозуміння того, що вітчизняне виробництво власних медичних засобів та засобів індивідуального захисту є, безперечно, питанням національної безпеки.
З огляду на питання національної безпеки, ФРУ просить керівництво країни на черговому засіданні РНБОУ із залученням вітчизняних виробників ЗІЗ, медичних виробів та ліків, представників МОЗ, Мінекономіки, ДП «Медичні закупівлі України» визначити механізми реалізації наступних рішень.
МОЗ, ДП «Медичні закупівлі України» та іншим замовникам:
- уніфікувати та стандартизувати вимоги до номенклатури та процедур закупівель, зокрема сертифікації та кодування;
- забезпечити реалізацію декларативного методу отримання відповідних сертифікатів вітчизняними виробниками продукції;
- укласти обов’язкові рамкові угоди на постачання відповідної продукції в рамках боротьби з COVID-19 з вітчизняними виробниками за умов відповідності їх продукції технічним та ціновим характеристикам.
Також закликаємо вжити всіх можливих заходів для реалізації підписаного контракту з ТОВ «Текстиль-Контакт» та ДП «Медичні закупівлі України» в частині викупу вже виготовленої продукції. Прийняття відповідних рішень буде позитивним сигналом для українських виробників та платників податків та сприятиме реалізації політики, спрямованої на створення робочих місць та забезпечення зайнятості населення.